twitter
rss


Ο σύλλογός μας εδώ και αρκετά χρόνια έχει δημιουργήσει τμήμα εκμάθησης σκακιού στις δραστηριότητες του Σαββάτου με εξαιρετικές αγωνιστικές επιτυχίες και διακρίσεις. Το σκάκι όμως δεν είναι μόνο αγώνες και μετάλλια αλλά ένα σύνολο από αξιόλογες για τη ζωή χρήσιμες πνευματικές ιδιότητες, που μπορούν μέσω αυτού να αποκτηθούν.

Το σημαντικό είναι ότι αυτές οι ιδιότητες μπορούν να εξελιχθούν και να γίνουν  συνήθειες οι οποίες ποτέ δεν μας εγκαταλείπουν, γιατί το σκάκι έχει μεν την υπόσταση του παιχνιδιού, αλλά εμπεριέχει στοιχεία τέχνης (δημιουργικότητα), επιστήμης (στον τρόπο μελέτης του) και αθλήματος (συναγωνισμός).

«Το σκάκι δεν είναι απλώς διασκέδαση», έγραφε το 1779 ο Βενιαμίν Φραγκλίνος. «Αρκετές πολύτιμες ιδιότητες του μυαλού, χρήσιμες στην πορεία της ανθρώπινης ζωής, αποκτώνται και ενισχύονται απ’ αυτό. Γιατί η ζωή είναι ένα είδος σκακιού».

Ενώ ο Φραγκλίνος αναφερόταν σε ιδιότητες όπως η προνοητικότητα, η περίσκεψη και η επιμονή, οι σημερινοί εκπαιδευτικοί λένε πως το σκάκι βελτιώνει επίσης τόσο την ικανότητα ανάγνωσης όσο και τις επιδόσεις στα Μαθηματικά, καθώς και την αναλυτική και δημιουργική σκέψη. Οι παράγοντες αυτοί έχουν δημιουργήσει μια παγκόσμια τάση να περιληφθεί το σκάκι στα σχολεία, είτε ως επιλογή είτε κανονικά στο σχολικό πρόγραμμα, όπως συμβαίνει σε περισσότερες από 30 χώρες. Το ευτύχημα είναι, πάντως, πως για τους μαθητές το σκάκι παραμένει διασκέδαση.

 Η ψυχαγωγική διάσταση του σκακιού είναι αυτή που το καθιστά επιτυχημένο εκπαιδευτικό εργαλείο, λέει ο Τιμ Ρέντμαν, γενικός γραμματέας της επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σκακιού (FIDE) που επιδιώκει να βάλει το σκάκι στα σχολεία. «Όταν τα παιδιά μάθουν σκάκι, θέλουν να παίζουν το παιγνίδι αυτό χωρίς να συνειδητοποιούν πως μαθαίνουν ή πως το μυαλό τους αναπτύσσεται», λέει ο Ρέντμαν. «Το σκάκι είναι ένα είδος αόρατης διδασκαλίας».

 Όλο και περισσότερα σχολεία στον Καναδά εφαρμόζουν πρόγραμμα συνδυασμένης διδασκαλίας σκακιού και Μαθηματικών από την ηλικία των επτά ετών. Η Κίνα έχει επίσης ένα μεγάλο πρόγραμμα διδασκαλίας του σκακιού στα σχολεία ενώ η Τουρκία, η οποία έχει επίσης ένα καινούργιο τέτοιο πρόγραμμα, θα φιλοξενήσει τον Απρίλιο διεθνές σχολικό τουρνουά και μια διάσκεψη στην οποία θα συμμετάσχουν δάσκαλοι από όλο τον κόσμο που διδάσκουν σκάκι σε σχολεία.

 «Είμαι καθηγητής Μαθηματικών», λέει ο Ζαν-Κλοντ Λουμπατιέρ, επικεφαλής της Γαλλικής Ομοσπονδίας Σκακιού. «Και στο σκάκι υπάρχει ένα ρητό που λέει πως τρεις ώρες σκακιού ισοδυναμούν με δύο ώρες Μαθηματικών συν δύο ώρες Λατινικών. Το σκάκι είναι κάπως σαν μια παγκόσμια γλώσσα, στην οποία υπάρχουν κανόνες και αρχές, και κάθε άτομο πρέπει να έχει ταυτόχρονα πειθαρχία και φαντασία».

Στο σκάκι έχουμε μια συνεχή διαδικασία κρίσης , σύγκρισης και δημιουργικής σκέψης. Πρόκειται για μια πορεία αυτογνωσίας , που τις περισσότερες φορές δεν γίνεται συνειδητά, γι’ αυτό μπορεί να ωφελήσει ιδιαίτερα τα παιδιά  σε θέματα προσήλωσης, αυτοσυγκέντρωσης και προσληπτικότητας.

Το παιδί, μέσω του σκακιστικού παιχνιδιού, συνηθίζει να παίρνει αποφάσεις για θέματα όπου οι σημαντικότερες παράμετροι μεταβάλλονται συνεχώς. Μαθαίνει να θέτει τις αντικειμενικά σωστές ερωτήσεις στον εαυτό του για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, να εφευρίσκει εναλλακτικές λύσεις, να τις αναλύει και τέλος, να αποφασίζει για το σχέδιο που θα ακολουθήσει.

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου