Ζητήσαμε
από την κ. Ολυμπία Παγουλάτου, φιλόλογο και ειδική παιδαγωγό θεάτρου, να μας
παρουσιάσει και να μας αναλύσει το
μάθημα της «Θεατρικού Παιχνιδιού» που θα επιμελείται κάθε Σάββατο πρωί, στην
αντίστοιχη δραστηριότητα του Συλλόγου μας.
Αγαπητοί γονείς του 46ου Δημ. Σχολείου Αθήνας,
Αποδέχτηκα με χαρά την πρόσκληση του Συλλόγου σας να
αναλάβω την εμψύχωση του σαββατιάτικου εργαστηρίου θεατρικής αγωγής, και
προσβλέπω στη μεγάλη συμμετοχή των παιδιών σας και τη δική σας συνεργασία. Σε
αυτή την πρώτη μας επικοινωνία μέσω του blog , θα προσπαθήσω
να απαντήσω σε υποθετικές ερωτήσεις σας. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Με τον όρο θεατρική αγωγή εννοούμε αφενός την εξοικείωση των παιδιών με τους κώδικες
του θεάτρου, και αφετέρου τη χρήση αυτών των κωδίκων ως μέσο απόκτησης γνώσεων
και δεξιοτήτων με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο, και απώτερο στόχο την
ολόπλευρη-διανοητική,ψυχοπνευματική,κοινωνική-ανάπτυξη του παιδιού. Η ομπρέλλα
της θεατρικής αγωγής αγκαλιάζει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, από το θεατρικό
παιχνίδι, τη δραματοποίηση και το εκπαιδευτικό δράμα, μέχρι την παραγωγή
παραστασιακού θεάματος. Το εργαστήρι θεατρικής αγωγής για παιδιά εστιάζει στην
παιδαγωγική διάσταση του θεάτρου, γι αυτό και αξιολογεί πρωτίστως την ποιότητα
της διαδικασίας, και δευτερευόντως την καλλιτεχνική αξία του παραστασιακού
αποτελέσματος, που έτσι κι αλλιώς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
-Γιατί
να κάνει το παιδί μου θέατρο;
Υπάρχει εκτενέστατη βιβλιογραφία για την παιδαγωγική αξία
του θεάτρου, ενώ η θεατρική αγωγή, στις ποικίλες εκφάνσεις της, αποτελεί εδώ
και δεκαετίες αναπόσπαστο κομμάτι της βασικής εκπαίδευσης, σε ολάκερο τον
«αναπτυγμένο» κόσμο. Στην Ελλάδα-που δικαίως περηφανεύεται ότι γέννησε το
θέατρο-η θεατρική αγωγή έχει ενσωματωθεί τα τελευταία χρόνια στο αναλυτικό
πρόγραμμα, σε περιορισμένο δυστυχώς αριθμό σχολείων, και όχι πάντοτε με τις
καλύτερες προϋποθέσεις. Και είναι κρίμα, καθώς το θέατρο προσφέρει στα παιδιά
τη δυνατότητα:
Να εκφραστούν σωματικά και ψυχοπνευματικά, διοχετεύοντας
το περίσσευμα της ενέργειάς τους
Να αναπτύξουν ή να βελτιώσουν κιναισθητικές, γλωσσικές
και κοινωνικές δεξιότητες
Να διευρύνουν την παρατηρητικότητα, τη μνήμη, την
ευαισθησία και τη φαντασία τους
Να καλλιεργηθούν αισθητικά, μέσα από την επαφή με
ποικίλες μορφές τέχνης (λογοτεχνία,μουσική,χορός,εικαστικά), καθώς το θέατρο
αποτελεί το προνομιακό σημείο συνάντησης όλων των «μουσών»
Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε πολλούς τομείς του
επιστητού(γλώσσα,λογοτεχνία,ιστορία,γεωγραφία,φυσικές επιστήμες,κλπ), με τρόπο
βιωματικό και ευχάριστο, που, όπως έχει αποδειχτεί και ερευνητικά, είναι και ο
πιο αποτελεσματικός.
Να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους μέσα από τον «καθρέφτη»
των άλλων και να μάθουν να συνεργάζονται σε ομάδες
Να νιώσουν τη χαρά της ατομικής και συλλογικής
δημιουργίας, που συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.
-Τι περιλαμβάνει το εργαστήρι θεατρικής αγωγής;
Το πρόγραμμα
διαμορφώνεται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών που συμμετέχουν, τις
δυνατότητες και τις ανάγκες τους. Στα μικρότερα παιδιά θα εστιάσουμε κυρίως στο
θεατρικό παιχνίδι και τις ασκήσεις ανάπτυξης εκφραστικών δεξιοτήτων. Τα
μεγαλύτερα παιδιά θα ασκηθούν επιπλέον στα παιχνίδια ρόλων, τη διερευνητική
δραματοποίηση και τον αυτοσχεδιασμό. Στο πρόγραμμα μας μπορούμε επίσης να
εντάξουμε κατασκευή-εμψύχωση κούκλας (κουκλοθέατρο) και θέατρο σκιών. Ο κόσμος
του θεάτρου προσφέρει μια ευρεία γκάμα επιλογών, και η παιδαγωγική του θεάτρου
παρέχει πληθώρα τεχνικών και μεθόδων που προσαρμόζονται στους εκάστοτε στόχους
και ανανεώνονται συνεχώς για να κρατούν ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών.
Ελπίζω να κάλυψα
κάποιες από τις βασικές απορίες σας. Αν όλα πάνε καλά και υπάρξει η αναμενόμενη
συμμετοχή, θα σας ενημερώνω τακτικά μέσα από αυτό το blog για το
περιεχόμενο των θεατρικών μας εργαστηρίων. Στις επιδιώξεις μου μάλιστα είναι να
υπάρχουν και σχετικές αναρτήσεις των ίδιων των παιδιών, όπου θα περιγράφουν την
εμπειρία τους και θα την αξιολογούν.
Σας περιμένω το Σάββατο το πρωί , να
γνωριστούμε από κοντά !
Φιλικά
Ολυμπία Παγουλάτου